Suntem obișnuiți să vedem testul ca un mijloc de evaluare a cunoștințelor cursanților. În Moodle testul poate avea un rol atât în evaluare, cât și în învățare. În funcție de setările pe care le stabilim testul poate fi un mijloc de autoevaluare, care poate fi parcurs de mai multe ori, cu feedback pentru răspunsurile corecte și greșite după fiecare întrebare sau la finalul testului, astfel încât cursanții să învețe în timp ce își verifică singuri cunoștințele. Putem folosi testul și în scopul evaluării cunoștințelor sau a progresului cursanților.
Abstract: Testul reprezintă o unitate logică de activitate pe platforma Mooodle, poate cea mai importantă unitate pentru notarea cunoştinţelor cursanţilor în mod obiectiv.
Testul trebuie privit sau înţeles ca o unitate structurată de itemi, de acelaşi mod de prezentare pe ecran sau de prezentare eterogenă, prin care se urmăreşte evaluarea sau autoevaluarea unui volum de cunoştinţe sau abilităţi. Din perspectiva platformelor de e-learning, testul este un formular care permite gestionarea uşoară a parametrilor de aplicare cum ar fi numărul de itemi, modul de extragere a itemilor, felul interactiv sau nu, timpul total de lucru, cadenţa întrebărilor, dreptul de revenire sau nu asupra răspunsurilor, aplicarea sau nu a penalităţilor, valoarea penalităţilor aplicate, rularea testului de mai multe ori, intervalul minim de timp dintre două rulări, momentul activării, momentul opririi, etc. Acești parametri determină rezultate diferite cu acelaşi set de întrebări aplicat în instanţe diferite (valori diferite ale parametrilor amintiți) la același colectiv evaluat.
Competențe dobândite: utlizarea activității de tip test într-un curs Moodle
Utilitate: După cum menționam mai sus, în Moodle testul poate fi folosit atât în scop formativ, cât și sumativ. Dacă avem creată o bancă de întrebări pe o anumită tematică putem include mai multe teste cu diferite restricții (sau permisiuni) care vor face apel la aceeași colecție de întrebări. Putem, astfel, să creăm o singură dată întrebările și să le folosim de nenumărate ori. Restul ține de modul în care realizăm setările testului.
Ținând cont că în Moodle putem avea o gamă foarte variată de întrebări, și putem stabili diferite setări pentru test, astfel încât să îl folosim în scop de învățare sau evaluare, limitele folosirii testului în Moodle țin doar de imaginația noastră.
În plus, utilizarea testului în scop de autoevaluare poate ajuta cursanții din mai multe perspective:
- să treacă peste anxietatea de testare – văzând ce tip de întrebări pot fi incluse într-un test (putem avea întrebări diferite în testul final, dar familiarizarea cursanților cu modul de testare poate reduce teama acestora de test și îmbunătățirea performanței prin simplul fapt că nu sunt stresați);
- să învețe din feedback-ul primit – este un mijloc de învățare și să știe dacă au răspuns corect sau greșit la o întrebare și să încerce să afle care este răspunsul corect, dar Moodle permite oferirea unui feedback și mai personalizat din care cursanții pot învăța.
Vă așteptăm la MoodleMoot România 2016 pentru a afla împreună cum putem folosi testul cât mai eficient!