În acest articol vreau să v-o prezint pe doamna profesoară Cecilia PRECUP. Dânsa este un membru activ comunității RețeauaEDU și un profesor modern, deschis spre nou și spre a învăța să folosească tot felul de instrumente pentru a-și îmbunătăți modul de predare și lecțiile.
Doamna profesoară ne-a ajutat foarte mult pe parcursul desfășurării „Provocării 2020 – Stăpânește tehnologia pentru a cuceri cursurile online”. Mulți dintre participanții la acest proiect au primit un răspuns prompt pe forum datorită dânsei. Vrem să îi mulțumim și pe această cale pentru ajutorul dat, implicare și activitatea foarte interesantă pe care o desfășoară.
Încep prin a vă spune câteva cuvinte despre dânsa, după care o voi lăsa pe dânsa să vorbească prin răspunsurile pe care ni le-a dat la întrebările pe care i le-am pus.
Doamna Cecilia provine dintr-o familie de cadre didactice și, după absolvirea Facultății de Chimie și Inginerie Chimică, UBB Cluj-Napoca, secția Chimie-Fizică, profil pedagogic, a ajuns să fie profesor, spre surprinderea părinților. Din 1989 predă la Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Bistrița.
Am ajuns să o cunosc pe doamna profesoară datorită activității intense pe care a avut-o anul trecut în RețeauaEDU, când am desfășurat proiectul „Provocarea începutului de an – Creează conținut interactiv împreună cu noi”. M-a impresionat foarte mult când ne-a trimis exemple de exerciții realizate în urma participării la proiect și ne-a povestit despre reacția elevilor.
Pentru început aș vrea să ne spuneți câteva cuvinte despre dumneavoastră și experiența de predare pe care o aveți.
Provin dintr-o familie de cadre didactice și probabil asta și-a pus amprenta asupra mea încă din copilărie. Îmi plăcea să organizez diverse activități cu prietenii și colegii, specifice muncii unui profesor. După gimnaziu am urmat Liceul de Chimie Industrială la Turda, secția Analize Fizico-Chimice, au fost cinci ani minunați. Eram departe de casă dar asta m-a călit și m-a învățat să mă descurc singură încă de la 14 ani.
A venit momentul absolvirii și drumul meu era bine stabilit: doresc să fiu profesor! Așa că iată-mă intrată la Facultatea de Chimie și Inginerie Chimică, UBB Cluj-Napoca, secția Chimie-Fizică, profil pedagogic. Îmi aduc aminte și acum reacția părinților mei: „De ce profesor? Fie plătit cu noi!” Dar asta mi-am dorit.
Și după vreo șapte ani de detașări, transferuri și zeci de dosare am reușit să mă titularizez la Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița. Lucrez aici din 1989, mi-am început activitate de profesor în 1981. Vor fi 40 de ani de învățământ, ani în care am fost profesor de liceu, apoi de gimnaziu, diriginte, responsabil al comisiei metodice Științe și al comisiei metodice a diriginților, membru în consiliu consultativ al ISJ, consilier educativ, director și voi încheia cu ce am început și am adorat, profesor de chimie.
Cum ați ajuns să folosiți instrumente digitale pentru a vă crea și susține lecțiile?
Totul a început cu munca pe calculator. Cel care a insistat să învăț a fost băiatul meu, Mircea Florin, era prin 1998. Sunt un autodidact și încet, încet, am reușit să învăț foarte multe. Cu timpul, elevii s-au schimbat, am observat că-i atrage mult o „altfel” de oră.
Am început cu redactarea fișelor de lucru pe calculator, apoi cu prezentările PowerPoint, cu experimentele virtuale și de câțiva ani am descoperit aceste instrumente digitale care i-au atras pe elevi, au devenit mai preocupați și mai activi la oră. Tot ce știu acum am învățat urmând câteva cursuri de formare/ perfecționare fată în față și apoi cursurile online. Acestea din urmă m-au atras cel mai mult, cred că avantajele cursurilor online se cunosc.
Sunt două platforme în care activez de mulți ani. Preferata mea este RețeauaEDU și afirm acest lucru deoarece cursurile conțin întotdeauna tutoriale, informații care te ajută să înveți singur, moderatorii te sprijină constant când ești în impas, evaluarea temei fiecărui modul este o cheie de control. Adaug satisfacția „elevului” când tema este notată cu zece și la final ai obținut Certificatul de absolvire!
Am făcut nouă cursuri online în ultimii trei ani. Din păcate cursurile online nu sunt cu credite dar nu obținerea acestora a fost scopul meu, ci să învăț cât mai multe lucruri noi, să pot ține pasul cu dorințele elevilor. Și uite așa lecțiile mele au devenit mult mai interesante, mult mai pe placul elevilor.
Știu că aveți un site. Cum ați ajuns să îl creați? Ce fel de informații postați pe site? Cui îi este adresat?
În 2010 am descoperi blogul! M-am gândit că este un mijloc prin care să păstrez și să promovez activitatea elevilor mei, să se regăsească peste ani. Când sunt la final de gimnaziu „recapitulăm” orele petrecute împreună. Îmi place cum se distrează ei când se revăd.
Blogul se numește „Chimie, fizică și ecologie” și conține filmări, fotografii din timpul orelor de la școală, informații teoretice, trimiteri la platforme educaționale, filme didactice, manuale digitale, experimente virtuale, jocuri didactice, aplicații interactive. Tot aici sunt prezentate activitățile extrașcolare și rezultatele obținute. Este destinat cu precădere elevilor mei. Pentru mine este o „Carte cu amintiri”.
Cum ați găsit RețeauaEDU?
RețeauEDU am descoperit-o în 2018, prin intermediul unei alte platforme pe care activam de mai mulți ani. M-au atras cursurile online destinate învățării instrumentelor de eLearning de ultimă generație, aplicațiilor interactive pentru a realiza lecții mult mai atractive, plăcute și antrenante. Le-am utilizat în timpul orelor mele cam de 2 ani.
Datorită RețeleiEDU, comunitate de eLearning a învățământului preuniversitar din România, perioada „școala de acasă” pentru mine nu a fost o problemă, nu eram la început de drum. De un real folos a fost și participarea la webinariile și atelierele digitale organizate prin această platformă.
„Împreună, prin rețeauaEDU, susținem un învățământ românesc de calitate!” este exact de ce aveam nevoie.
Cum au reacționat elevii la noutățile pe care le-ați adus folosind instrumente digitale pentru a vă realiza lecțiile? Ce le-a plăcut cel mai mult?
Al doilea curs absolvit prin RețeauEDU, „Provocarea începutului de an – creează conținut interactiv” a fost cel care mi-a oferit cele mai interesante și atractive aplicații interactive pentru elevi, LearningApps.org. Au fost o noutate pentru elevi, nu le-au mai întâlnit la nicio oră de curs. Au fost foarte încântați, am lucrat împreună la oră, au lucrat acasă, au primit seturi de exerciții interactive care au fost evaluate și notele bune obținute i-au stimulat. „Ne-am distrat, ne-am jucat dar am și învățat!” Instrumentele digitale învățate în timpul școlii au fost extrem de utile și apreciate în perioada școlii online.
Există vreo întâmplare sau un moment care v-a impresionat cel mai mult în ceea ce privește reacția elevilor?
Sunt multe întâmplările care m-au marcat emoțional și care m-au făcut să-mi îndrăgesc meseria. De cele mai multe ori au venit din partea elevilor pe care i-am avut ca dirigintă.
Dar, de câțiva ani, în ultima oră de chimie, elevii aud formula care nu le prea place: „Scoateți o foaie de hârtie!”. Desigur, vociferări! Pe tablă scriu tema „Profa noastră de chimie!” – eseu. Răsuflă toți ușurați. Sunt sinceri, aștern pe hârtie sentimentele lor, așa cum se pricep.
Așa aflu ce părere au ei despre mine, cu bune cu rele, despre orele de chimie, ce le place, ce nu le place. Dar ce m-a impresionat cel mai mult a fost o scrisoare de adio din partea unei eleve (Adela) de la care nu mă așteptam. A fost din ultima mea generație ca dirigintă, elevii care mi-au oferit cele mai mari satisfacții ca om și ca profesor.
Cum vi s-a părut Provocarea 2020 pe care am încheiat-o recent? Ce instrument vi se pare cel mai util pentru a vă ajuta în activitatea dumneavoastră viitoare?
„Provocarea 2020: Stăpânește tehnologia pentru a cuceri cursurile online” m-a cucerit total!!!! Un curs solicitant, vast, 12 module captivante și noi, derulate pe perioada februarie-august, 2020. Abia așteptam să descopăr noutățile, oare ce temă abordează Doamna Anca astăzi?!! Oare am lucrat bine tema de casă? O să primesc notă de trecere?
Cel mai util cred că are să fie „Crearea unui material video prin înregistrarea ecranului”. Dacă școala online are să fie varianta învățării în noul an școlar, nu vom reuși mereu să lucrăm pe meet deci postarea materialului (ppt) și înregistrarea vocii profesorului are să ne aducă mai aproape. Simpla postare a ppt-ului nu cred că ar avea același impact asupra elevului.
Ce modul a constituit cea mai mare provocare?
Cum am scris și pe forum: „Modulele 7 și 8 au fost mai solicitante pentru mine, am reușit urmărind cu atenție tutorialul.” Dar marea provocare rămâne modulul 11, „Crearea unui eBook”. M-am documentat și am găsit o editură ce publică în mod gratuit un eBook în format pdf sau ePUB și ai posibilitatea de a-ți monetiza scrisul în două variante: vânzare și împrumut. Privesc spre viitor!!!!!
Provocarea 2020 a constituit o adevărată provocare. Nu mă așteptam ca mulți participanți să o parcurgă pe toată, ci doar să se limiteze la câteva instrumente pe care vor să le învețe. Ce v-a făcut să perseverați în a învăța instrumente noi, în această provocare și în afara ei?
Întotdeauna mi-a plăcut să studiez, să învăț ceva nou, să fiu la curent cu noile metodele de predare și evaluare să fiu în pas cu tehnologia, să-mi cuceresc elevii. Prietena mea, Smaranda, este pasionată de pregătirea elevilor pentru olimpiade, eu sunt pasionată de experimente și tehnologie, mereu discutăm despre pasiunile noastre atât de diferite. Ador disciplinele opționale care îmi dau posibilitatea să aleg ce și cum, am mulți adepți când este vorba de cursurile propuse de mine.
Apoi, un lucru început trebuie dus la bun sfârșit. Absolut totul a fost o provocare, ceva nou, cu siguranță voi aplica la ore, în preocupările mele extrașcolare (simpozioane, concursuri, proiecte). Foarte bine îmi prind în proiectele eTwinning. M-a captivat modulul 11, „Crearea unui eBook”, sigur voi realiza o culegere de probleme și lucrări de laborator, asta când voi trece în etapa „tânără pensionară”.
Predați o materie care nu este tocmai cea mai ușoară. Care este secretul dumneavoastră pentru relația pe care o aveți cu elevii? Care sunt metodele prin care îi ajutați pe elevi să aibă o relație plăcută cu materia pe care o predați?
Nu am niciun secret! În fața elevilor mei sunt EU, cea adevărată, fără atitudine de superioritate, veselă, deschisă, comunicativă, carismatică, surprinzătoare, glumeață și foarte bine pregătită profesional. Desigur am și zile proaste, zile în care mă supără elevii și atunci tonul vocii este mai aspru, zâmbetul dispare….dar niciodată nu am jignit copilul. Defectul meu major (!!!), uit repede supărările ce mi le provoacă copiii. Dar cred că respectul față de copil este reușita unui dascăl. La final de drum, am primit aceste rânduri din partea unui elev: „Dacă ar fi să vă caracterizez într-un singur cuvânt – sunteți o SCUMPICĂ”.
Chimista și jurnalista Mai ThiNguyn-Kim are o carte minunată: „O să râzi, totul e chimie!”, care trebuie citită de către toți profesorii de chimie și nu numai. Chimia și fizica sunt două materii de studiu care au o mare legătură cu viața de zi cu zi. Dacă profesorul nu reușește să scoată în evidență această legătură, cauza este pierdută!
Punctul meu forte în predare/ evaluare este experimentul, lucrarea de laborator. Nimic nu poate înlocui această metodă de lucru pentru disciplinele menționate. Este ceea ce îi atrage pe elevi, așteaptă mereu ora de laborator. Cu asta i-am cucerit! Iar acum am adăugat aplicațiile interactive, instrumentele digitale care îi încântă.
Aveți vreo recomandare pentru colegii dumneavoastră care sunt încă reticenți în a folosi instrumentele digitale pentru pregătirea și susținerea lecțiilor?
Colegii mei au fost și sunt foarte receptivi în învățarea și utilizarea platformei pe care lucrează online școala noastră, poate unii nu cunosc prea multe instrumente digitale, dar sunt sigură că în această vară se vor perfecționa. Pe unii i-am ajutat, i-am îndrumat și încurajat să folosească instrumentele digitale. Le-am recomandat aceste cursuri din RețeauaEDU. Îmi place munca în echipă! Am o deosebită satisfacție când pot ajuta, când cei tineri îmi cer sfatul, părerea. Mă simt apreciată!
Instruirea mixtă (blended learning), model de instruire ce combină metodele tradiţionale de instruire în sala de clasă cu instrumente şi soluţii de e-learning, este cea care ne apropie mai mult de lumea elevilor. Utilizarea instrumentelor digitale în mediul didactic permite adaptarea demersului nostru, apropierea elevilor de materia pe care o predăm, asimilarea rapidă a conținuturilor predate într-o manieră antrenantă și plăcută.
„Fiți creativi și veți cuceri elevul!”
În numele meu și al ecipei Asociației Pro Arta Dezvoltare și Cunoaștere, vă mulțumesc mult pentru că sunteți alături de noi, sunteți activă în comunitatea RețeleiEDU și realizați niște lucruri minunate!
Mult succes în continuare!
MULȚUMESC!!!
Doamna Anca, vă mulțumesc pentru aprecierea muncii mele. Oricine, copil sau adult, are nevoie de recunoaștere și apreciere, pentru mine a contat mult acest lucru. ”Poate mâine veţi uita cuvintele spuse azi, dar destinatarul le poate preţui pe parcursul întregii vieţi.” – Dale Carnegie