7 mituri despre eLearning

14

În ultimul articol din seria „Mit sau adevăr despre eLearning” vom discuta câteva dintre credințele eronate despre eLearning. Pe care dintre acestea le-ai întâlnit deja?

(1) Mit: eLearning este centrat pe tehnologie.

Am întâlnit deseori credința greșită că eLearning este centrat pe tehnologie. Este posibil ca această credință să se datoreze centrării pe tehnologie a celor care nu știu multe lucruri despre eLearning și despre tehnologia pe care o implică… pentru că atunci când ceva îți este neclar, este un lucru care te stresează și tinde să îți acapareze atenția.

De multe ori cei care sunt noi în eLearning cred că trebuie să construiești un curs în jurul tehnologiei. Acest lucru îmi amintește de studenții mei, care mă întrebau despre ce să facă lucrarea de licență pentru a folosi un experiment. Trebuia să le explic că o cercetare pornește de la o problemă, sau de la o întrebare al cărei răspuns vrem să îl aflăm, nu de la metoda de cercetare pe care o folosim. La fel, și în eLearning pornim de la obiectivele de învățare și conținutul prin care ne atingem aceste obiective.

Tehnologia este doar un instrument. Conținutul este ceea ce contează pentru un curs online și cât de eficient este acesta pentru succesul elevilor. În construirea conținutului pentru un curs online putem porni de la ceea ce știm deja: crearea unei prezentări, a unor teste, a unor activități practice. Dacă vrem să realizăm materiale de studiu în format video sau conținut interactiv, e drept că vom învăța să folosim anumite aplicații, dar fiecare poate folosi altă aplicație, în funcție de cât i se pare de ușor de folosit. Fiecare aplicație are puncte tari și puncte slabe.

Nimic nu ne-a arătat mai clar că eLearning nu depinde de tehnologie precum perioada prin care trecem. Predând de acasă, lumea a folosit diferite instrumente, dar și-a atins scopul. Unele instrumente sunt mai potrivite decât altele pentru eLearning. Dar nu trebuie să uităm care este scopul ultim al predării.
 
Adevăr: Tehnologia este un instrument prin care este livrată învățarea. Nu trebuie să construim un curs în jurul tehnologiei, ci trebuie să folosim tehnologia care ne ajută să ne atingem obiectivele educaționale.
 

(2) Mit: Trebuie să fii un designer grafic pentru a crea un curs online atractiv.

Din fericire acest lucru este un mit în ziua de astăzi. Majoritatea instrumentelor pe care le folosim pentru a crea conținut pentru eLearning au șabloane create de specialiști în design grafic. Dacă ne folosim de șabloane nu mai trebuie să ne batem capul cu acest aspect al cursului.

Am trecut și eu printr-o perioadă în care partea de design grafic mi se părea extrem de stresantă. Dar după ce am început să folosesc șabloane, am avut cu o problemă mai puțin. În plus, după ce folosești șabloanele un timp mai îndelungat începe să se formeze și ochiul tău. Ajungi ca la un moment dat să poți crea ceva cu un design grafic plăcut chiar pornind de la zero, dar e mult mai ușor să folosești șabloane și să le personalizezi după nevoile tale.

Adevăr: Folosind șabloane create de designeri, cursul tău online poate să arate frumos fără să ai cunoștințe de design grafic.

(3) Mit: Cursul online este rece și distant, fără interacțiune socială.

Atmosfera dintr-un curs și gradul de interacțiune depinde de modul în care este planificat cursul. Cele mai multe platforme de eLearning sunt construite în jurul ideii de învățare colaborativă. Acestea includ numeroase instrumente prin care se poate interacționa într-un curs, de la forumuri de discuții, la activități de învățare colaborativă precum wiki, mesaje directe sau comentarii. Deci instrumentele există, trebuie să gândim cursul astfel încât să le integrăm în activitate.

Gradul de implicare al profesorului în cursul online și așteptările pe care le formulează pentru cursanți contează cel mai mult pentru a avea o atmosferă plăcută sau o învățare colaborativă. Dacă vrem ca elevii să lucreze împreună, există posibilitatea creării de grupuri, astfel încât aceștia să lucreze împreună, chiar dacă sunt la distanță.

Adevăr: Tehnologia este doar un instrument. Oamenii sunt cei care formează atmosfera și interacțiunea socială.

(4) Mit: Nu există interacțiune cu profesorul.

Dacă nu există interacțiune cu profesorul sau cu ceilalți cursanți, cursul nu este bine construit. Nu este o problemă care ține de tehnologie, ci de planificarea cursului. Într-un curs online există numeroase posibilități de interacțiune cu profesorul: de la mesajul direct la folosirea unui forum.

Eu le recomand tuturor celor cu care fac formare despre cursurile online să pună informațiile despre profesor și datele de contact (de cele mai multe ori adresa de email) în zona de antet, astfel încât să fie primul lucru pe care îl văd cursanții.

Dacă dorim o interacțiune mai directă, care să fie mai mult decât email sau mesaje, putem planifica clase virtuale. 

Un alt exemplu de apropiere profesor-cursanți pe care l-am văzut a fost un profesor care înregistra audio feedback-ul pe care îl avea pentru lucrările cursanților, și le atașa fișierul audio la comentariile de la temă.
 
Adevăr: Există numeroase modalități de a interacționa cu profesorul. Trebuie să le găsim pe cele mai potrivite și să le includem în curs în mod deliberat.

(5) Mit: Nu poți să îți dai seama dacă elevii au înțeles.

Există o iluzie a profesorilor că pot să „citească” dacă elevii au înțeles după expresia lor facială. Uneori am căzut și eu în aceeași capcană. Dar tot mai mult mă întreb dacă datul din cap al unui cursant înseamnă că a înțeles sau că aprobă din inerție sau pentru că nu vrea ca profesorul să simtă că nu înțelege și să reia explicațiile acelorași lucruri. Oricum, ceea ce este posibil într-un curs online este valabil, fie că această impresie a profesorilor este o iluzie sau un adevăr.

Într-un curs online nu vezi întotdeauna expresiile elevilor. Însă poți afla dacă aceștia au înțeles într-un mod mult mai potrivit. Poți include întrebări a căror răspuns îți va arăta ce a înțeles fiecare cursant în parte. Poți include activități practice pentru a verifica dacă elevii pot folosi ceea ce au învățat.

E drept că într-un curs online nu poți să intuiești dacă elevii au înțeles, însă poți să folosești metode mult mai obiective prin care să măsori acest lucru.
 
Adevăr: Într-un curs online poți include o multitudine de activități prin care să verifici gradul de înțelegere al elevilor.

(6) eLearning e complicat și dificil.

Într-un curs online poți să faci lucruri foarte simple și lucruri foarte complicate. 
 
Din perspectiva profesorului, nu trebuie să începi cu cele mai complicate lucruri. Dacă știi să trimiți un email și să atașezi fișiere poți să te descurci în creare unui curs online simplu. Asta înseamnă că poți încărca materiale de lucru și teme pentru elevi. După familiarizarea cu platforma vei învăța să faci lucruri și mai complexe.
 
În cazul elevilor, de cele mai multe ori aceștia sunt familiarizați cu tehnologia. Nu le ia mult timp să se obișnuiască cu un instrument nou. Dacă le mai și explici/ demonstrezi ce trebuie să facă într-un curs online nu vor mai avea probleme. Din perspectiva unui elev este și mai ușor de folosit o platformă de eLearning.
 
Adevăr: Poți să începi să folosești o platformă de eLearning pornind de la lucruri simple, pe care le știi face dacă știi să trimiți un email.
 

(7) Mit: Elevii pot să trișeze la teste.

Adevărul este că elevii pot să trișeze la teste în orice context. Dar într-un curs online poți folosi diferite tactici pentru a reduce gradul în care elevii pot trișa.

Metoda mea preferată era „minutul și întrebarea”. Adică aveau la dispoziție atâtea minute pentru a parcurge testul, câte întrebări erau incluse în test. Dacă știau, era suficient timp să răspundă la întrebări. Dacă nu știau, nu aveau timp să caute răspunsurile într-o carte sau în altă parte.

Alte metode pe care le poți folosi pentru a reduce riscul elevilor de a trișa sunt:
  • includerea de întrebări aleatoare
  • amestecarea variantelor de răspuns la o întrebare, astfel încât să nu apară pe aceeași poziție de fiecare dată
  • o întrebare pe pagină
 
Să ne gândim, însă, de ce apare această tendință a elevilor de a trișa. Dacă ajungem să îi convingem că merită să învețe cu adevărat, nu ne vom mai pune problema că vor să trișeze. Fundamental, problema se leagă de modul în care este folosit testul pentru notare și toate problemele legate de testare pe care le-am discutat în articolul anterior.
 
Adevăr: Poți folosit diferite metode de a reduce riscul ca elevii să trișeze.
Am ajuns la ultimul articol din seria „Mit sau adevăr despre eLearning”. Sperăm că aceste articole v-au ajutat să vedeți cursurile online dintr-o altă perspectivă.
 
După cum știți, feedback-ul este foarte important pentru a verifica dacă ți-ai atins obiectivele. Și pentru noi feedback-ul este important și ne-ar ajuta să ne scrieți la comentarii, care articol din serie v-a ajutat cel mai mult să vă completați imaginea despre eLearning.
 
Lista articolelor din seria „Mit sau adevăr despre eLearning”:

Related Posts

Leave a Reply

My New Stories

Canalul de YouTube