În ultimul articol din seria „Mit sau adevăr despre eLearning” vom discuta câteva dintre credințele eronate despre eLearning. Pe care dintre acestea le-ai întâlnit deja?
Am întâlnit deseori credința greșită că eLearning este centrat pe tehnologie. Este posibil ca această credință să se datoreze centrării pe tehnologie a celor care nu știu multe lucruri despre eLearning și despre tehnologia pe care o implică… pentru că atunci când ceva îți este neclar, este un lucru care te stresează și tinde să îți acapareze atenția.
De multe ori cei care sunt noi în eLearning cred că trebuie să construiești un curs în jurul tehnologiei. Acest lucru îmi amintește de studenții mei, care mă întrebau despre ce să facă lucrarea de licență pentru a folosi un experiment. Trebuia să le explic că o cercetare pornește de la o problemă, sau de la o întrebare al cărei răspuns vrem să îl aflăm, nu de la metoda de cercetare pe care o folosim. La fel, și în eLearning pornim de la obiectivele de învățare și conținutul prin care ne atingem aceste obiective.
Tehnologia este doar un instrument. Conținutul este ceea ce contează pentru un curs online și cât de eficient este acesta pentru succesul elevilor. În construirea conținutului pentru un curs online putem porni de la ceea ce știm deja: crearea unei prezentări, a unor teste, a unor activități practice. Dacă vrem să realizăm materiale de studiu în format video sau conținut interactiv, e drept că vom învăța să folosim anumite aplicații, dar fiecare poate folosi altă aplicație, în funcție de cât i se pare de ușor de folosit. Fiecare aplicație are puncte tari și puncte slabe.
Din fericire acest lucru este un mit în ziua de astăzi. Majoritatea instrumentelor pe care le folosim pentru a crea conținut pentru eLearning au șabloane create de specialiști în design grafic. Dacă ne folosim de șabloane nu mai trebuie să ne batem capul cu acest aspect al cursului.
Am trecut și eu printr-o perioadă în care partea de design grafic mi se părea extrem de stresantă. Dar după ce am început să folosesc șabloane, am avut cu o problemă mai puțin. În plus, după ce folosești șabloanele un timp mai îndelungat începe să se formeze și ochiul tău. Ajungi ca la un moment dat să poți crea ceva cu un design grafic plăcut chiar pornind de la zero, dar e mult mai ușor să folosești șabloane și să le personalizezi după nevoile tale.
Adevăr: Folosind șabloane create de designeri, cursul tău online poate să arate frumos fără să ai cunoștințe de design grafic.
Atmosfera dintr-un curs și gradul de interacțiune depinde de modul în care este planificat cursul. Cele mai multe platforme de eLearning sunt construite în jurul ideii de învățare colaborativă. Acestea includ numeroase instrumente prin care se poate interacționa într-un curs, de la forumuri de discuții, la activități de învățare colaborativă precum wiki, mesaje directe sau comentarii. Deci instrumentele există, trebuie să gândim cursul astfel încât să le integrăm în activitate.
Gradul de implicare al profesorului în cursul online și așteptările pe care le formulează pentru cursanți contează cel mai mult pentru a avea o atmosferă plăcută sau o învățare colaborativă. Dacă vrem ca elevii să lucreze împreună, există posibilitatea creării de grupuri, astfel încât aceștia să lucreze împreună, chiar dacă sunt la distanță.
Adevăr: Tehnologia este doar un instrument. Oamenii sunt cei care formează atmosfera și interacțiunea socială.
Dacă nu există interacțiune cu profesorul sau cu ceilalți cursanți, cursul nu este bine construit. Nu este o problemă care ține de tehnologie, ci de planificarea cursului. Într-un curs online există numeroase posibilități de interacțiune cu profesorul: de la mesajul direct la folosirea unui forum.
Eu le recomand tuturor celor cu care fac formare despre cursurile online să pună informațiile despre profesor și datele de contact (de cele mai multe ori adresa de email) în zona de antet, astfel încât să fie primul lucru pe care îl văd cursanții.
Dacă dorim o interacțiune mai directă, care să fie mai mult decât email sau mesaje, putem planifica clase virtuale.
Există o iluzie a profesorilor că pot să „citească” dacă elevii au înțeles după expresia lor facială. Uneori am căzut și eu în aceeași capcană. Dar tot mai mult mă întreb dacă datul din cap al unui cursant înseamnă că a înțeles sau că aprobă din inerție sau pentru că nu vrea ca profesorul să simtă că nu înțelege și să reia explicațiile acelorași lucruri. Oricum, ceea ce este posibil într-un curs online este valabil, fie că această impresie a profesorilor este o iluzie sau un adevăr.
Într-un curs online nu vezi întotdeauna expresiile elevilor. Însă poți afla dacă aceștia au înțeles într-un mod mult mai potrivit. Poți include întrebări a căror răspuns îți va arăta ce a înțeles fiecare cursant în parte. Poți include activități practice pentru a verifica dacă elevii pot folosi ceea ce au învățat.
Adevărul este că elevii pot să trișeze la teste în orice context. Dar într-un curs online poți folosi diferite tactici pentru a reduce gradul în care elevii pot trișa.
Metoda mea preferată era „minutul și întrebarea”. Adică aveau la dispoziție atâtea minute pentru a parcurge testul, câte întrebări erau incluse în test. Dacă știau, era suficient timp să răspundă la întrebări. Dacă nu știau, nu aveau timp să caute răspunsurile într-o carte sau în altă parte.
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
« mai | ||||||
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |