Ce tipuri de interacțiune trebuie să avem într-un curs online?

1

Interacțiunea este un element crucial în învățare, atât față în față, cât și online. În cadrul cursurilor online interacțiunea a fost studiată din mai multe perspective. O abordare util de luat în considerare este cea a lui Terry Anderson de la Universitatea Athabasca din Canada. Anderson propune o teoremă a echivalenței interacțiunii care ne absolvă, într-un fel, de grija de a include toate tipurile de interacțiune, atâta timp cât un tip de interacțiune este folosit bine și la un standard de calitate ridicat.

Înainte de a vedea care sunt tipurile de interacțiuni pe care le putem folosi într-un curs online să vedem ce este interacțiunea și de ce este atât de importantă. Într-un mod general putem spune că interacțiunea este definită de o acțiune bilaterală prin care un cursant ajunge să transforme informația inertă care i se prezintă și să o integreze în sistemul său de cunoștințe.

De ce este importantă această interacțiune? Tocmai pentru că îl ajută pe cursant să depășească stadiul de receptor pasiv de informație. În cadrul cursurilor online cerința de a integra ineracțiune (termenul folosit uneori este cel de interactivitate) este tot mai crescută. Se ajunge uneori chiar să se precizeze în cerințele dezvoltării conținutului interactiv că este nevoie de interacțiune de nivel 2 sau 3. Din păcate, problema este că nu toată lumea înțelege același lucru printr-un anumit nivel și pentru a nu exista confuzii cel mai bine ar fi să se precizeze clar categoriile de interacțiuni care se doresc integrate.Se discută despre trei mari categorii de interacțiuni:

  • Interacțiunea cursant-cursant este importantă pentru învățarea colaborativă, duce la creșterea satisfacției cursanților, dar unii preferă interacțiunea sincronă, în timp ce alții o preferă pe cea asincronă.
  • Interacțiunea cursant-profesor este cea mai importantă dintre interacțiunile sociale. Satisfacția cursanților corelează pozitiv cu un feedback oferit la timp (2-3 zile după finalizarea unei sarcini, nu mai mult de 7 zile) și cu ușurința accesului la profesor (de exemplu, o adresă de email sau disponibilitatea profesorului de a comunica prin forum). Cunoașterea profesorului, chiar și dintr-o prezentare pe forum sau din profilul personal, duce la o mai mare implicare a cursanților în discuțiile online.
  • Interacțiunea cursant-conținut este cea mai importantă formă de interacțiune și poate să ia multiple forme sau intensități. Cu cât nivelul de interacțiune este mai ridicat (simularea unor situații problematice reale, scenarii), cu atât eficiența învățării este mai ridicată.

Prin teorema echivalenței interacțiunii, Terry Anderson ne spune următoarele lucruri:„O învățare formală profundă și semnificativă este susținută atâta timp cât una dintre cele trei forme de interacțiune (cursant-profesor, cursant-cursant, cursant-conținut) este la un nivel ridicat. Celelalte două pot fi oferite la un nivel minim, sau chiar eliminate, fără a degrada experiența de învățare.

Niveluri ridicate ale mai multor modalități de interacțiune foarte probabil că vor oferi o experiență de învățare mai satisfăcătoare, deși aceste experiențe s-ar putea să nu fie la fel de eficiente din perspectiva costurilor sau a timpului comparativ cu secvențele de învățare mai puțin interactive.”

Ideea pe care o putem prelua din teorema lui Anderson este că cel puțin un tip de interacțiune trebuie să fie la nivel ridicat pentru ca învățarea să fie eficientă. E un alt fel de a spune că este suficient să facem un lucru bine Dacă mai facem și altele în plus e și mai bine. Trebuie, însă, să învățăm să facem acel lucru bine.Puteți să ne spuneți pe pagina noastră de Facebook dacă doriți să discutăm despre fiecare tip de interacțiune în parte pentru a înțelege împreună ce înseamnă să o folosești bine.

Related Posts

Leave a Reply

My New Stories

Canalul de YouTube