Unde intervine interactivitatea într-un curs on line?

2

Dacă ne gândim la motivele pentru care dezvoltăm cursuri, ne vin în minte două mari categorii: transmiterea de cunoștințe și formarea de competențe. Pentru ca aceste cursuri să fie cât mai eficiente, este important să le facem cât mai interactive. Dar cum putem să le facem interactive și unde intervine interactivitatea?

De obicei se consideră că interactivitatea este mai degrabă adecvată pentru cursurile în care urmărim formarea de competențe, învățarea de proceduri, și mai puțin importantă în cazul transmiterii de informații. De exemplu, în mediul organizațional putem avea cursuri prin care dorim să facem cunoscute anumite informații, cum ar fi regulamentul organizației, detaliile unor noi produse etc. De obicei astfel de cursuri on line sunt văzute ca fiind liniare și necesitând din partea cursantului să dea click pe butonul „mai departe”.

Eu cred că interactivitatea poate fi inclusă în toate tipurile de cursuri, datorită faptului că și în cazul curusurilor care au ca obiectiv principal transmiterea de cunoștințe, scopul final este folosirea acestor cunoștințe. Depinde de fiecare profesor și formator să își definească obiectivele astfel încât interactivitatea să fie parte a cursului.

Dar unde intervine interactivitatea și cum putem să dezvoltăm cursuri cât mai interactive?

Depășirea unei perspective liniare. Din perspectiva mea un curs interactiv este un curs în care cursantul poate să aleagă parcursul de învățare, nu este constrâns de o perspectivă liniară în care tot ce trebuie să facă este să dea click pe butonul „mai departe”. Asta înseamnă că trecem dincolo de o perspectivă liniară a cursului și începem să construim cursuri care au ramificații, permițând cursantului să aleagă parcusul de învățare în funcție de cunoștințele pe care le are, preferințe și curiozitate sau răspunsul la anumite întrebări.

Desigur, construirea unui astfel de curs implică un efort mai mare pentru că este mai solicitant să te gândești la scenarii de curs care să presupună ramificații și posibilități diferite de parcurgere a cursului. Apoi mai trebuie să înveți să lucrezi cu hărți conceptuale, astfel încât să îți poți dezvolta o imagine de ansamblu a cursului și a elementelor din care este compus. Un alt lucru pe care mai trebuie să-l înveți este să folosești softuri care permit dezvoltarea unor prezentări interactive, precum Articulate Storyline, Power Point sau altele. Prin activitatea de tip Lecție, și Moodle permite crearea de prezentări interactive și cu un parcurs individualizat.

Crearea de scenarii. Atât în cazul transmiterii de informații, cât și în cazul formării de competențe, putem să dezvoltăm scenarii similare situațiilor reale de viață. Cursantul poate alege un anumit parcurs al scenariului sau îi putem oferi posibilitatea să exploreze toate direcțiile de avansare pe care le presupune scenariul. De exemplu, dacă dezvoltăm un curs pentru angajații nou veniți în organizație, putem să creăm un scenariu în care să le permitem să exploreze ce de poate întâmpla dacă cer o anumită informație colegului, șefului sau serviciului de resurse umane. În urma explorării tuturor posibilităților, noii angajați vor învăța care este sursa de informare cea mai adecvată pentru situația respectivă și ce probleme pot întâmpina dacă se informează din altă parte.

Rezolvarea de probleme. Strâns legată de crearea de scenarii, rezolvarea de probleme implică punerea cursantului în situația de a rezolva o problemă sau de a răspunde la o întrebare. În funcție de răspunsul dat, acesta va putea avansa în curs sau va fi direcționat spre acea parte a cursului unde va afla cum poate să rezolve problema.

În toate aceste situații cursul este planificat astfel încât să solicite o acțiune sau o decizie din partea cursantului, să existe o interacțiune între cursant și curs dincolo de a da click pe butonul „mai departe”. Principalul avantaj al unor astfel de cursuri ar fi atractivitatea cursului pentru cursant. Cursul devine o aventură de explorare; cursantul poate sări peste ceea ce știe deja sau peste ceea ce nu îl interesează, poate vedea cum ar trebui să aplice informațiie sau procedurile într-o situație reală de viață sau la locul de muncă.

Care este experiența voastră în dezvoltarea de cursuri interactive? Unde credeți voi că apare interactivitatea? Ce formă ați da voi interactivității?

Related Posts

Leave a Reply

My New Stories

Canalul de YouTube