Deși mediul virtual de învățare oferă posibilitatea de a folosi nenumărate instrumente pentru a crea scenarii de curs interactive, pentru mulți profesori este destul de greu să iasă din rutina unor prezentări liniare. Pentru că avantajele folosiri unor prezentări interactive sunt numeroase, motivarea și angajarea cursanților fiind printre cele mai importante, voi încerca să identific câțiva pași simpli pentru dezvoltarea unor scenarii interactive.
Deoarece suntem obișnuiți să învățăm și să predăm într-un mod liniar, dezvoltarea de prezentări interactive în cadrul unui curs necesită un oarecare efort. Beneficiile, însă, merită tot efortul depus, atât din perspectiva experienței de învățare pe care le-o oferim cursanților, cât și din perspectiva celui care predă.
Trecerea de la prezentarea în cuvinte la prezentarea în imagini. Un prim pas care ne va ajuta în dezvoltarea de cursuri interactive este să ne obișnuim să gândim și să transmitem informațiile într-o mai mare măsură sub formă de imagini. În acest sens poate fi foarte utilă cartea lui Dan Roam „Pe spatele șervețelului” sau două filmulețe de pe You Tube, găsite cu ajutorul lui Tom Kuhlmann despre cum să desenezi orice și procesul gândirii vizuale. Cu cât vom exersa mai mult, cu atât va fi mai ușor să facem trecerea de la prezentările liniare la cele interactive.
Crearea hărții conceptuale a cursului. Un alt pas important este crearea hărți conceptuale a cursului. Îmi place să folosesc XMind, un soft liber pentru crearea hărților conceptuale, pe care l-am descris în altă postare. Cu ajutorul acestui instrumnent pot să înlănțuiesc paginile prezentării în ramificații diverse, scăpând de sub tirania obișnuinței liniarității.
Transpunerea hărții conceptuale în paginile prezentării. Odată ce am harta cursului pot începe să creez paginile prezentării. Ce instrumente să folosesc? Există mijloace utile pentru toate tipurile de abilități și cunoștințe de utilizare a calculatorului. De exemplu, pot folosi obișnuita prezentare Power Point, având însă grijă să creez legături interactive care să ghideze cursanții de la o pagină la alta în funcție de drumul ales. Există și programe special dezvoltate pentru a crea astfel de prezentări interactive, al căror rezultat poate fi salvat sub forma unui pachet scorm ce va fi înglobat în curs. Un astfel de instrument este Articulate Storyline.
Moodle oferă un instrument extrem de util și destul de ușor de folosit: Lecția. Lecția permite crearea de pagini de conținut și pagini cu întrebări, iar în funcție de răspunsul la întrebări se va ghida cursantul spre anumite pagini de conținut. Astfel, traseul unui cursant în cadrul lecției va depinde de răspunsurile pe care le dă la întrebări și nu va fi în mod obligatoriu același pentru toți cursanții. De asemenea, putem seta lecția astfel încât să poată fi parcursă de mai multe ori, dând cursanților posibilitatea să exploreze toate trasele posibile de parcurs în cadrul acesteia.
Cu puțin efort și ceva mai mult exercițiu putem ajunge să dezvoltăm cursuri tot mai intractive și mai interesante pentru cursanți… și, în final, a motiva cursantul și a-l implica într-o învățare activă este unul din lucrurile pe care ni le dorim cel mai mult.