De la o ceapă la dezvoltarea cursurilor on line?

5

La început de an foarte mulți oameni își stabilesc obiective pentru noul an, dar undeva pe parcursul anului acestea se pierd. De cele mai multe ori acest lucru se întâmplă pentru că obiectivele sunt foarte generale și atingerea lor implică un demers foarte elaborat. Dacă obiectivul tău este să dezvolți în acest an un curs on line, cum faci să nu se piardă pe drum?

După cum am spus și într-o postare anterioară: „Cursuri on line cu pași mici”, ca să nu fii copleșit de complexitatea construirii unui curs on line, tot demersul trebuie realizat cu pași mici. Care este asemănarea între o ceapă și un curs on line?… Putem să ne inspirăm de la straturile cepei pentru a construi cursul on line pe niveluri.

De unde să începem? Lăsând la o parte demersul „oficial”, cu identificarea nevoilor și stabilirea obiectivelor (pentru că dacă ești profesor și ai cursuri față în față, acestea sunt deja stabilite), încercăm să găsim o soluție pentru a duce dezvoltarea unui curs on line de la început (obiectiv/ dorință) la final: cursul on line pe platformă.

1. Încărcarea resurselor pe platformă. Stratul de bază, cel mai dinăuntru al „cepei” noastre este încărcarea resurselor pe platformă. Multe dintre aceste resurse le avem deja pregătite, fiind nevoie doar să le punem la dispoziția cursanților. În plus, avantajul de a posta resursele pe platformă este acela de a putea adăuga legături web spre pagini cu conținut protejat de drepturile de autor, fără a încălca nicio lege.

2. Adăugarea de activități. Următorul strat pe care îl adăugăm cursului nostru, este acela de postare a unor activități. Putem începe cu cele mai simple, de tip Sarcină de lucru, pentru a ajunge la cele mai complexe, cum ar fi Lecția sau Seminarul. Desigur, nu le vom face pe toate deodată – activități de complexități diferite vor constitui straturi diferite.

3. Adăugarea de teste. Un strat foarte important este acela al testelor de evaluare și autoevaluare. Un curs online poate fi folosit pentru a completa cursul față în față (o postare despre folosirea platformei Moodle pentru cursurile față în față o găsiți aici). O parte dintre profesorii care încep să folosească platforma pentru cursurile față în față pornesc de la acest strat: se ajută de oportunitatea de a construi teste online pentru evaluarea formativă și sumativă.

4. Postarea obiectivelor. Când ajungem la acest strat suntem deja familiarizați cu platforma și avem conținutul esențial al cursului deja on line (resurse, activități, teste), partea din interior a cepei noastre virtuale. Fiind mai relaxați putem trece la detalii. Un astfel de detaliu, pe care fiecare profesor în cunoaște de la început, dar care este important să îl cunoască și cursanții, se referă la obiectivele cursului. Deoarece pe platformă postăm obiectivele pentru a fi cunoscute de cursanți, le vom prezenta într-o formă și folosind un limbaj accesibile acestora.

5. Descrierea cursului. Un alt detaliu util pentru buna desfășurare a cursului este descrierea acestuia. În descrierea cursului vom prezenta informații despre scopul cursului, conținutul acestuia, modul de parcurgere a cursului, modul de interacțiune pe platformă între profesor și cursanți sau între aceștia din urmă… și orice alt aspect pe care îl considerăm important de știut de la început.

6. Cosmetizarea cursului. În final, îmbrăcăm cursul în straie colorate, adică în foi de ceapă de diferite culori. Aspectul este important – avem fiecare dintre noi suficientă experiență în navigarea pe Internet pentru a ști că designul paginii poate să ne atragă sau să ne facă să mergem mai departe.

Acest demers de dezvoltare a cursurilor on line este într-o oarecare măsură inversat, dar poate să ne ajute să ne ținem de obiectivul nostru de a construi un curs on line în noul an. În paralel cu susținerea cursurilor față în față, putem avea la sfârșit de an și un curs on line.

Voi cum procedați ca să vă țineți de obiectivele e-learning pe care vi le propuneți? Puteți să ne împărtășiți experiența în zona de comentarii de mai jos.

Related Posts

Leave a Reply

My New Stories

Diferențe