Una dintre cele mai mari diferențe dintre învățarea față în față și învățarea online constă în tipul de materiale de studiu pe care le folosim. Acestea diferă atât în ceea ce privește formatul și aspectul, cât și dimensiunile.
Un mare avantaj al cursurilor online este faptul că putem folosi o mare varietate de materiale de studiu prin care să ne transmitem mesajul.
Spre deosebire de sala de clasă, unde folosim de cele mai multe ori tabla și manualul (alături de prezentări în unele situații), în cursul online avem posibilitatea să includem diferite tipuri de materiale. Provocarea constă în a construi materiale de studiu pentru cursurile online, deoarece acest lucru presupune să cunoaștem diverse aplicații, cu ajutorul cărora creăm materialele respective, și principiile învățării multimedia, un subiect mai puțin dezbătut la noi, după cum am văzut din articolul anterior.
Un lucru foarte important pentru cursurile online este includerea de imagini. În cazul materialelor create pentru cursurile online elementul vizual este foarte important, fie că vorbim de materiale video, prezentări sau cărți electronice.
Când vorbesc despre elementul vizual din cursurile online, includ pe de o parte materialele video, iar pe de altă parte imaginile. Deoarece materialele video pot avea o prezență de sine stătătoare în cursurile online, mă voi referi aici în special la imagini, pe care le folosim în cursurile online în combinație cu un mesaj sub formă de text sau audio.
Richard E. Mayer și colaboratorii săi au realizat o serie de studii din care reiese că oamenii învață mai bine folosind materiale multimedia (imagini + text), decât folosind doar materiale bazate pe text. În cărțile sale (Multimedia Learning și E-learning And The Science of Instruction), Mayer prezintă care sunt principiile pe care ar trebui să le respecte învățarea online cu ajutorul materialelor multimedia și prezintă studiile care susțin aceste principii.
Oricare ar fi tipul de materiale pe care le folosim în cursurile online, acestea trebuie să fie fragmentate astfel încât să poată fi parcurse într-o perioadă scurtă de timp. Acest lucru înseamnă că atât materialele video, cât și prezentările sau resursele de tip pagină dintr-un curs online, trebuie fragmentate pentru a putea fi parcurse în 5-10 minute de către cursanți.
Există mai multe motive pentru care este important să fragmentăm materialele de studiu incluse într-un curs online și voi încerca să le detaliez pe cele mai importante.
(1) Cursanții au o capacitate limitată de atenție concentrată. Obșnuiți să treacă rapid de la o pagină de internet la alta, elevii nu își pot menție atenția concentrată pentru o perioadă îndelungată de timp. Trebuie să recunoaștem că și noi, adulții, nu avem o putere de concentrare cu mult mai mare și suntem tentați să trecem rapid de la un lucru la altul. Puterea de concetrare trebuie exersată, altfel se pierde.
(2) Un conținut fragmentat și bine organizat îți permite să găsești rapid informația de care ai nevoie pentru a rezolva o problemă. Este mult mai ușor să găsim o explicație de care avem nevoie într-un material video de zece minute decât într-unul de o oră. Dacă încercăm să găsim explicația în materialul video care durează o oră vom încerca să îl vizionăm pe sărite și putem rata exact informația de care avem nevoie…
Alternativa e să vizionăm întreg video-ul și folosim o oră pentru o explicație care durează trei minute. În ora respectivă putem să rezolvăm mai multe probleme, dacă accesăm ușor informația de care avem nevoie.
(3) Un material lung îi va determina pe cursanți să renunțe, mai degrabă decât să îl parcurgă. În fața unui material lung, prima reacție a elevilor poate fi una de renunțare, pentru că starea de anxietate asociată cu o sesiune lungă de învățare este prea mare. Un conținut scurt poate părea ușor și există o mai mare probabilitate ca elevii să se angajeze în parcurgerea acestuia, chiar cu o atitudine pozitivă. Vom reuși să îi angajăm în învățare cu mai mult succes dacă avem mai multe materiale scurte, decât dacă avem un singur material foarte mare.
Puteți găsi o prezentare mai detaliată a modului în care trebuie create prezentările pentru cursurile online în video-ul de mai jos, însă voi rezuma aici principalele idei:
În esență, când creăm materialele pentru cursurile online trebuie să ne gândim că acestea trebuie să fie ușor de parcurs de către cursanți. E bine, din când în când, să ne imaginăm că suntem novici în domeniul pe care îl predăm și să parcurgem materialele pe care le realizăm întrebându-ne cât sunt de ușor de parcurs și de înțeles.
În următorul articol vom discuta despre activitățile și exercițiile practice pe care le includem într-un curs online.
Dacă ai anumite exerciții sau activități pe care le-ai realizat la clasă, dar nu îți poți imagina cum să procedezi online, lasă-ne o descriere a acestora la comentarii… poate vom reuși să prezentăm soluțiile chiar în acel articol sau într-un altul care va urma.
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
« mai | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Interesant articol! Practic!