Cum diferă învățarea online de învățarea față în față

Diferențe27
Începând cu luna martie 2020, învățarea a trecut brusc de la formatul față în față la formatul online. A fost o trecere pe cât de neașteptată, pe atât de dificilă pentru toți: profesori, elevi, părinți. Pentru a înțelege dificultatea acestei situații este important să înțelegem care sunt diferențele dintre învățarea online și învățarea față în față.
 
Dar, pe lângă diferențele dintre cele două forme de învățare, dificultatea a fost amplificată de o serie de factori, dintre care voi încerca să îi menționez pe cei mai importanți.

Învățământul preuniversitar din România este total nepregătit pentru învățarea online

Nu s-a pus niciodată problema unui învățământ preuniversitar online. În cele mai bune situații s-a pus problema unei învățări mixte (blended learning) în care componenta online să vină în completarea a ceea ce se întâmplă în clasă. O învățare exclusiv online în învățământul preuniversitar nu era un lucru pe care să ni-l fi imaginat măcar, cu atât mai puțin să fim pregătiți să îl punem în practică.

Profesorii nu sunt pregătiți pentru învățarea online. Predând la facultatea de psihologie am avut tangență cu colegii de la științele educației și știu că programa include cel mult învățarea asistată de calculator… un concept cu mult depășit. Nimic despre eLearning.
 
Unii profesori au învățat despre învățarea mixtă și învățarea online, prin programe de formare profesională. Dar care este procentul acestora? Putem spune că au fost pregătiți profesorii pentru așa ceva?

Nu există infrastructura necesară pentru așa ceva. În mod normal (care nu este cazul de față, când ne confruntăm cu o pandemie), te asiguri că există infrastructura necesară pentru a trece la eLearning. Acest lucru implică computere pentru profesori, computere sau tablete pentru elevi (telefonul e doar o soluție de urgență), platformă de eLearning pentru fiecare școală, în care este implementată o soluție de clasă virtuală.

Elevii și părinții au fost la fel de nepregătiți ca și profesorii, dacă nu mai mult. Cunosc câteva situații în care același laptop trebuia folosit de către părinți pentru a lucra și de către copii pentru a-și desfășura orele. Sunt convinsă că astfel de situații sunt numeroase, și vorbim de cazul fericit în care în casă exista un computer și conexiune la internet.

Pe lângă aceste provocări avem de a face și cu diferențele dintre cele două forme de învățare.

Diferențele dintre învățarea online de învățarea față în față

Modalități de predare și materiale de studiu diferite

Modul cel mai apropiat de predarea față în față este clasa virtuală, unde profesorul are în față o tablă virtuală, fie că este o prezentare sau un spațiu pe care poate să scrie. Dar chiar și în acest caz situația este destul de diferită. Ca să poți scrie ca și pe tablă ai nevoie de instrumente suplimentare: fie o tabletă grafică și un creion digital, fie un ecran tactil și un creion digital (apropo de infrastructură).

Desigur, în clasa virtuală comunicarea este diferită. Pentru a nu se crea haos, microfoanele elevilor trebuie închise. Elevii pot comunica scriind întrebări în chat sau dând click pe butonul „Ridică mâna” pentru a le deschide profesorul microfonul.
 
Dacă predarea nu se realizează sincron, prin clase virtuale, atunci este nevoie să creezi materiale de studiu care să transmită informația elevilor în modalități cât mai adecvate pentru eLearning. Vorbim de materiale video sau prezentări adaptate pentru cursurile online.

Modul în care sunt pregătite prezentările pentru eLearning este diferit, fie că este vorba despre o prezentare susținută în clasa virtuală sau un fișier pdf încărcat în platforma de eLearning. În următorul articol vom discuta mai în detaliu cum pregătim materialele de studiu pentru eLearning.

Întrebările și neînțelegerile elevilor

Scopul nostru în eLearning, la fel ca și față în față, este să îi ghidăm pe elevi să înțeleagă concepte, să învețe proceduri și să aplice în practică ceea ce au învățat. Acest lucru este mai dificil de realizat online și trebuie să îi acordăm o atenție specială.

Cum pot pune întrebări elevii? Chiar dacă și în clasă unii au rețineri în a pune întrebări, trebuie să ne gândim și să planificăm dinainte modalități prin care elevii pot pune întrebări online.

 

Cum putem face acest lucru?

(a) le spunem de la început, explicit, cum pot pune întrebări și chiar le arătăm acolo unde se poate, fie că este vorba de chat-ul din clasa virtuală, de forumul din platformă sau un alt mijloc pe care îl folosim; 
 
(b) creăm spații în care se pot pune întrebări – de exemplu, forumuri pentru întrebări în cursul online;
 
(c) îi încurajăm să pună întrebări când nu înțeleg ceva sau le explicăm cum pot căuta răspunsuri la întrebări când își dau seama că nu înțeleg ceva; altfel spus, îi învățăm să gândească critic și să învețe cum să învețe.

Testare și feedback

Testul este un instrument foarte util într-un curs online. Folosind teste de autoevaluare îi ajutăm pe elevi să descopere care sunt lucrurile pe care le-au înțeles și care sunt cele pe care nu le-au înțeles încă. Pentru a face acest lucru trebuie să depășim, împreună cu elevii, asocierea dintre test și notă.
 
În loc să fie văzut ca un lucru negativ, trebuie să ajutăm elevii să vadă în test un instrument de feedback și învățare. Cum putem face acest lucru? Incluzând în cursul online, sau punând la dispoziția elevilor mai multe teste care nu vor primi notă. În eLearning este important să îi obișnuim pe elevi cu ideea că testul are rolul de a ne ajuta să verificăm dacă am înțeles, este un instrument de feedback.


Multe exerciții practice și exemple

Pentru că online nu suntem așa de ușor la dispoziția elevilor, pentru a-i ajuta să înțeleagă ceea ce au de învățat și să pună în practică, este important să le pregătim exemple de exerciții rezolvate și exerciții practice. Exemplele de exerciții rezolvate le vor arăta care sunt pașii pe care trebuie să îi parcurgă pentru a rezolva un anumit tip de exercițiu. Dacă sunt mai multe tipuri de exerciții, ar fi bine să existe exerciții rezolvate pentru fiecare.

Cu atâtea provocări nu e de mirare că a fost o perioadă dificilă. Important este să învățăm și să ne pregătim mai bine pentru viitor, care s-ar putea să fie mai aproape decât ne imaginăm.

Related Posts

Leave a Reply

My New Stories

Canalul de YouTube