Nu s-a pus niciodată problema unui învățământ preuniversitar online. În cele mai bune situații s-a pus problema unei învățări mixte (blended learning) în care componenta online să vină în completarea a ceea ce se întâmplă în clasă. O învățare exclusiv online în învățământul preuniversitar nu era un lucru pe care să ni-l fi imaginat măcar, cu atât mai puțin să fim pregătiți să îl punem în practică.
Nu există infrastructura necesară pentru așa ceva. În mod normal (care nu este cazul de față, când ne confruntăm cu o pandemie), te asiguri că există infrastructura necesară pentru a trece la eLearning. Acest lucru implică computere pentru profesori, computere sau tablete pentru elevi (telefonul e doar o soluție de urgență), platformă de eLearning pentru fiecare școală, în care este implementată o soluție de clasă virtuală.
Elevii și părinții au fost la fel de nepregătiți ca și profesorii, dacă nu mai mult. Cunosc câteva situații în care același laptop trebuia folosit de către părinți pentru a lucra și de către copii pentru a-și desfășura orele. Sunt convinsă că astfel de situații sunt numeroase, și vorbim de cazul fericit în care în casă exista un computer și conexiune la internet.
Pe lângă aceste provocări avem de a face și cu diferențele dintre cele două forme de învățare.
Modul cel mai apropiat de predarea față în față este clasa virtuală, unde profesorul are în față o tablă virtuală, fie că este o prezentare sau un spațiu pe care poate să scrie. Dar chiar și în acest caz situația este destul de diferită. Ca să poți scrie ca și pe tablă ai nevoie de instrumente suplimentare: fie o tabletă grafică și un creion digital, fie un ecran tactil și un creion digital (apropo de infrastructură).
Modul în care sunt pregătite prezentările pentru eLearning este diferit, fie că este vorba despre o prezentare susținută în clasa virtuală sau un fișier pdf încărcat în platforma de eLearning. În următorul articol vom discuta mai în detaliu cum pregătim materialele de studiu pentru eLearning.
Scopul nostru în eLearning, la fel ca și față în față, este să îi ghidăm pe elevi să înțeleagă concepte, să învețe proceduri și să aplice în practică ceea ce au învățat. Acest lucru este mai dificil de realizat online și trebuie să îi acordăm o atenție specială.
Cum pot pune întrebări elevii? Chiar dacă și în clasă unii au rețineri în a pune întrebări, trebuie să ne gândim și să planificăm dinainte modalități prin care elevii pot pune întrebări online.
Cum putem face acest lucru?
Pentru că online nu suntem așa de ușor la dispoziția elevilor, pentru a-i ajuta să înțeleagă ceea ce au de învățat și să pună în practică, este important să le pregătim exemple de exerciții rezolvate și exerciții practice. Exemplele de exerciții rezolvate le vor arăta care sunt pașii pe care trebuie să îi parcurgă pentru a rezolva un anumit tip de exercițiu. Dacă sunt mai multe tipuri de exerciții, ar fi bine să existe exerciții rezolvate pentru fiecare.
Cu atâtea provocări nu e de mirare că a fost o perioadă dificilă. Important este să învățăm și să ne pregătim mai bine pentru viitor, care s-ar putea să fie mai aproape decât ne imaginăm.
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
« mai | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 |