Ce înseamnă „activități și exerciții practice în eLearning”

14
Din experiența și observațiile mele, cea mai mare piedică pe care o întâmpină profesorii când trec la eLearning este legată de activitățile practice. Învață să folosească diverse aplicații pentru a crea materiale de studiu adecvate pentru eLearning, după cum am discutat în articolul anterior, dar este greu să își imagineze cum pot să transpună online activitățile pe care le fac în clasă.
 
Activitățile și exercițiile practice sunt foarte importante în eLearning și trebuie să vedem cu putem să le folosim. Cunoscând care sunt posibilitățile de a insera activități și exerciții practice în cursurile online, putem să transpunem mai bine ceea ce facem la clasă în mediul online.
 

Însă înainte de a vedea ce fel de activități avem online, să discutăm puțin despre importanța acestora.

Importanța activităților în eLearning

Platformele de eLearning sunt construite pentru a-ți permite să incluzi atât materiale de studiu, cât și activități, cu un scop: ambele sunt la fel de importante. De fapt, din perspectiva mea, activitățile sunt mult mai importante, pentru că ne permit să trecem dincolo de consumul de informație oferită prin materialele de studiu și să ajungem la o adevărată cunoaștere, care implică utilizarea informațiilor respective.

Oferirea unui motiv elevilor să se întoarcă la materialele de studiu. Includerea unor materiale de studiu într-un curs online nu sunt o garanție că acestea vor fi parcurse și învățate de către elevi. Adăugând activități și exerciții practice, care se rezolvă folosind informația din materialele de studiu, le oferim elevilor motivul să se întoarcă la acestea și să caute răspunsul de care au nevoie. Pe de altă parte, activitățile și exercițiile le arată elevilor care sunt situațiile în care vor folosi ceea ce învață.

Facilitarea transferului de cunoștințe de la teorie la practică. Una dintre cele mai mari probleme ale educației curente este că de multe ori se oprește la transmiterea de informații. Atât în cazul adulților, cât și al copiilor, dar mai ales în cazul celor din urmă, dacă nu se planifică deliberat activități care să faciliteze transferul de cunoștințe de la contextul învățării teoretice la cel al aplicării practice tot efortul se pierde. Informațiile se memorează temporar, după care intervine efectul uitării și totul se pierde.

Pentru cei care învață este un efort prea mare să caute modalități de a folosi ceea ce învață, astfel încât să asigure transferul. Iar în cazul elevilor este normal să nu știe cum să facă acest lucru. Includerea de activități și exerciții practice într-un curs online facilitează transferul de cunoștințe și formarea unor competențe. În plus, implică o învățare activă din partea elevilor, ceea ce va face ca învățarea să fie de lungă durată.

Verificarea nivelului de înțelegere și cunoaștere a noilor informații. Deși testele sunt activitățile cel mai frecvent folosite pentru a verifica nivelul de cunoștințe al elevilor, există numeroase alte activități care pot fi folosite în acest scop. Vom vedea în continuare ce fel de activități putem include. În funcție de cerințele pe care le avem pentru elevi, multe dintre activități ne vor oferi un feedback despre nivelul de înțelegere al acestora.

Ce fel de activități putem avea?

Exerciții interactive. Într-un curs online avem posibilitatea de a include exerciții interactive. Acestea vor antrena elevii în învățare pentru că multe dintre ele par niște jocuri. Folosind astfel de exerciții putem implica elevii în învățare fără să li se pară că depun un efort prea mare sau că sunt testați. Uneori le vor găsi chiar amuzante.
 
Există mai multe platforme care permit crearea de exerciții interactive. Unele dintre acestea implică un abonament plătit, însă există și altele care pot fi folosite gratuit. Noi am creat o serie de tutoriale despre LearningApps, care este o platformă de exerciții interactive gratuite. Exercițiile pot fi folosite trimițând link-ul elevilor, inserând acest link într-un material de studiu sau incluzâd direct exercițiul într-un curs online.

Rezolvarea de probleme. Un alt mod de a include activități într-un curs online este să creăm un fișier cu probleme care trebuiesc rezolvate de către elevi. Dacă vrem să ducem această modalitate la un alt nivel, putem insera link-uri spre fișiere adiționale care îi vor ajuta în rezolvarea problemelor. De exemplu, putem face trimitere la o foaie Google pe care o pot descărca pentru a rezolva o problemă de economie. Într-o platformă de eLearning putem insera toate aceste fișiere într-un singur loc, astfel încât să fie ușor de găsit și de gestionat de către elevi.

Testare. Testele sunt activități care pot fi folosite într-un mod foarte variat și creativ pentru a ajuta elevii să învețe. Din păcate dacă folosim testele doar pentru a da note, acestea capătă o conotație negativă și sunt asociate cu un nivel ridicat de stres. De asemenea, dacă includem doar întrebări cu alegeri multiple nu ne vor spunea prea multe lucruri despre cunoștințele și nivelul de înțelegere al elevilor. Vom discuta în detaliu despre cum putem folosi testul într-un curs online în următorul articol.

Realizarea unui proiect. Proiectele pot fi realizate individual sau în grup. În funcție de contextul în care lucrăm avem posibilitatea să urmărim mai clar ce face fiecare elev sau nu. Dacă includem o activitate de tip Wiki într-o platformă de eLearning, vom putea să urmărim mai bine activitatea fiecărui elev într-un proiect de grup. Dar chiar dacă nu avem acces la o platformă de eLearning putem avea proiecte de grup.

În tutorialul alăturat am arătat cum pot fi folosite documentele Google inclusiv pentru colaborare. Pentru un proiect de grup profesorul poate crea un document Google în care le dă acces să editeze anumitor elevi. Pentru fiecare grup crează un document diferit. Elevii pot lucra de la distanță în timp real și pot chiar schimba comentarii în timp ce lucrează.

Crearea unor produse. Cu ajutorul tehnologiei putem face lucruri la care înainte nu ne-am fi gândit. De exemplu, putem să le cerem elevilor să creeze diferite lucruri, de la desene la construirea unor obiecte sau realizarea unor experimente. Rezultatul final poate fi o imagine a produsului creat sau un video care să documenteze crearea produsului. Putem merge chiar mai departe și să cerem elevilor să realizeze un raport în care să explice pașii pe care i-au parcurs în crearea produsului și să insereze o imagine luată cu telefonul pentru fiecare pas.

Dacă sunteți curioși cum puteți include într-un curs online o anumită activitate pe care o folosiți în clasă, descrieți activitatea în zona de comentarii și vom încerca să venim cu soluții care pot fi aplicate online.

Săptămâna următoare vom discuta în detaliu despre test, dar până atunci puteți consulta celelalte articole din seria „Mit sau adevăr despre eLearning”:
 

Related Posts

1 Response
  1. Cecilia

    LearningApps – cele mai îndrăgite de elevii mei! Am înscris toți elevii pe platformă, au primit seturi de exerciții ca teme de casă, notele obținute au fost foarte bune.
    Eu le-am învățat participând la cursul online din RețeauaEDU. Mulțumesc!

Leave a Reply

My New Stories

Diferențe