Principiul coerenței aplicat la învățarea online

0

Conform principiului coerenței, formulat de Colvin Clark și Mayer, oamenii învață mai bine când informația irelevantă este exclusă din prezentare sau explicație. Explicația teoretică a acestui principiu este că informația irelevantă concurează cu informația relevantă pentru resursele de procesare cognitivă din memoria de lucru și distrage atenția de la materialul important, respectiv întrerupe și perturbă procesul de organizare a acestui material. Studiile arată că în peste 90% din cazuri, transferul se realizează semnificativ mai bine atunci când informația irelevantă este eliminată.

În cazul învățării online, unde informația este prezentată atât sub formă de text cât și în diferite formate multimedia, ceea ce numim informația irelevantă poate să includă:
(1) informații textuale sau în imagini, care sunt interesante, dar nu sunt esențiale pentru atingerea obiectivului de învățare;
(2) muzică sau sunete, care sunt interesante, dar irelevante;
(3) cuvinte și simboluri care nu sunt necesare pentru atingerea obiectivului de învățare.

Moreno și Mayer au realizat un studiu în care au folosit o animație cu narațiune despre formarea trăznetelor, cu o durată de trei minute și o animație similară, de 45 de secunde, despre funcționarea pompelor hidraulice. Pentru fiecare animație au creat o versiune cu muzică instrumentală, redată la un volum redus, care nu a acoperit narațiunea, nici nu a făcut-o mai greu de înțeles.

Elevii care au învățat folosind animația fără muzică au obținut un punctaj mai mare la rezolvarea problemelor de transfer, decât cei care au învățat din animația cu muzică. Diferențele dintre cele două grupuri au fost foarte mari, rezultatele fiind cu 20-67 % mai bune pentru elevii care au învățat fără muzică atât în cazul animației care explica formarea trăznetelor, cât și a celei care explica funcționarea pompelor hidraulice (Colvin Clark & Mayer, 2011).

Cei doi cercetători au creat și câte o versiune a animațiilor cu sunete ambientale în concordanță cu narațiunea. Rezultatele la testul de transfer au fost similare în cazul prezentării formării trăznetului pentru ambele grupuri (cu și fără sunete ambientale), iar în cazul prezentării funcționării pompei hidraulice, rezultatele au fost mai bune pentru cei care au folosit animația fără sunete ambientale (Colvin Clark & Mayer, 2011).

În dezvoltarea de cursuri online trebuie să ținem cont de modul în care se aplică principiile învățării pentru mediul digital. Este important să dezvoltăm materiale care aprofundează treptat tematica abordată. Acest lucru înseamnă că avem nevoie de un prim pas, care să constea într-o prezentare a esențialului, fără informații redundante. Această prezentare este urmată de exerciții prin care cursanții să pună în practică ceea ce învață. Acești pași pot fi completați de materiale mai elaborate, precum un suport de curs pentru lecția respectivă.

Cu cât ținem mai mult cont de rezultatele cercetărilor despre eLearning în dezvoltarea cursurilor online, cu atât mai eficiente vor fi cursurile pe care le dezvoltăm.

Related Posts

Leave a Reply

My New Stories

Canalul de YouTube