Rolul testării în eLearning

16

Într-un curs online testul este unul dintre cele mai puternice instrumente de învățare, dacă îl folosim adecvat.

În articolul anterior, includeam testul printre activitățile practice de care este nevoie într-un curs online. Testele pot fi folosite într-un mod foarte variat și creativ pentru a ajuta elevii să învețe. Din păcate ne lovim de problema asocierii dintre teste și note.

Piedicile folosirii testului în eLearning

Când a fost ultima dată când ai dat un test? Închide ochi și încearcă să îți amintești. Cum te-ai simțit? Sunt sigură că cel puțin 90% dintre cei care citesc aceste rânduri au simțit o stare de tensiune. Chiar și cel mai banal test devine o sursă de anxietate pentru că suntem obișnuiți cu ideea că orice test înseamnă o notă sau presiunea de a obține o performanță ridicată pe care este greu să o atingem. Până și testele de personalitate devin un stres, deși nu există un răspuns corect sau greșit pentru așa ceva.

De asemenea, testul înseamnă și greșeli, ceea ce e normal. Înainte să știi ceva greșești. Trebuie să te testezi, să verifici dacă ai învățat suficient de bine, și dacă nu, să revii la învățare. Într-o lume ideală, studiezi, te testezi pentru a verifica dacă știi, te bucuri când descoperi o greșeală pentru că poți reveni să înveți și partea respectivă și reiei procesul. În realitate, dacă greșești la un test ești pedepsit sub diverse forme: nota mai mică, criticile asociate, rușinea simțită în fața colegilor… Cum să nu dezvolți o atitudine negativă față de test? Și această atitudine rămâne cu tine toată viața.

O a doua piedică în calea folosirii testului ca metodă de învățare este faptul că implică mai mult efort decât citirea unui text. Citirea repetată îți dă o falsă impresie că știi, față de test care îți spune clar cât de bine știi prin rezultatul pe care îl obții. Testul îți arată ce știi, dar și ce nu știi, iar efortul de a-ți aminti lucrurile despre care ești testat este mai mare decât simpla citire.

De ce să folosim testul ca metodă de învățare?

Dacă avem atâtea piedici mari în folosirea testului, de ce să ne mai batem capul cu acesta? Studiile privind metodele de predare, respectiv metodele de învățare, evidențiază în mod repetat că testarea este una dintre cele mai eficiente metode de învățare. Mai multe informații despre aceste studii puteți găsi în cărțile „Make it stick” (Brown și colaboratorii, 2014) și „Powerful teaching” (Agarwal și Bain, 2019).
 
Pe de altă parte, printr-un efort repetat, putem încerca să rupem asocierea negativă dintre test și note, respectiv toate celelalte aspecte negative asociate cu acesta. Dacă vrem să ne folosim de puterea testului, este important să schimbăm modul în care este privit de către elevi.

De unde începem?

Putem începe prin a include într-un curs online teste de autoevaluare. Adică teste care le dau elevilor posibilitatea să se verifice, dar pentru care nu primesc note. Cu cât există mai multe teste de autoevaluare într-un curs online, cu atât elevii vor fi mai detașați în fața unui test pentru care primesc notă, pentru că au trecut prin acea experiență de multe ori fără consecințe negative. Mai mult chiar, prin testele de autoevaluare au avut ocazia să se familiarizeze cu tipul de întrebări care pot fi incluse în testul notat.

Pe de altă parte putem încuraja elevii să pună întrebări atunci când văd care sunt greșelile pe care le-au făcut la teste. Este important să le prezentăm testul ca un mijloc prin care obțin feedback despre ceea ce nu știu încă suficient de bine.

Crearea testelor implică un efort suplimentar din partea profesorilor. Dar cred că ajutorul oferit în învățare, o învățare de lungă durată din partea elevilor și mai puține emoții negative când vine vorba de test, merită toate eforturile.
 
Uneori tehnologia vine în ajutorul nostru. De exemplu, într-o platformă de eLearning precum Moodle, putem creea o bancă de întrebări. Ulterior putem include întrebările într-o multitudine de teste în diferite combinații.

O altă modalitate în care putem schimba relația dintre elevi și teste este să îi provocăm pe elevi să creeze întrebări. Poate vom găsi un număr restrâns de întrebări pe care le putem refolosi în banca noastră de întrebări. Însă elevii ajung să privească testul din cealaltă parte a catedrei, ceea ce le poate aduce o nouă pespectivă… ca să nu mai menționez câștigul obținut din faptul că formulând întrebările ajung să învețe.

Un curs online este incomplet fără partea de evaluare. Testul poate juca un rol important în evaluare ca instrument de feedback și de evaluare a cunoștințelor. Dar cred că este important să reținem importanța testului ca instrument de învățare într-un curs online.

Săptămâna viitoare vom încheia seria „Mit și adevăr despre eLearning” încercând să facem lumină în privința unor credințe eronate despre eLearning. Până atunci vă invit să recitiți articolele anterioare din această serie:
 

Related Posts

1 Response
  1. Cecilia

    ”Crearea testelor implică un efort suplimentar din partea profesorilor.” În special privind timpul de lucru, de redactare, etc. Dar la final ușurează corectarea.

Leave a Reply to Cecilia Cancel Reply

My New Stories

Canalul de YouTube